Festiwal Sztuki Performance KONTPERFORMANCE_7
29 maja 2003 (czwartek)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dariusz Fodczuk
performance "bez tytułu" 18.00 - Galeria KONT

Adres: 43-300 Bielsko-Biała, ul. Broniewskiego 10/123, tel. (0 33) 810 01 33, e-mail: d.fodczuk@poczta.fm
Ur. 1966 r. w Piszu woj. suwalskie. Studia: Instytut Wychowania Artystycznego UMCS Lublin, Dyplom 1992 r. w pracowni malarstwa prof. M. Stelmasika pod kierunkiem adj. M. Smoczyńskiego. Zajmuje się performance, rzeźbą, instalacjami.

Ważniejsze wystawy i wystąpienia indywidualne: 1991 - Galeria BIAŁA, Lublin; - Galeria "X", Wrocław; 1992 - Galeria WIEŻA CIŚNIEŃ, BWA Konin; 1993 - Galeria BIAŁA, Lublin; 1995 - Galeria KONT, Lublin; 1996 - Galeria BIAŁA, Lublin; - Galeria QQ, Kraków; 1997 - Galeria MIEJSKA. Wrocław; - Galeria ON, Poznań; 1999 - Galeria BASZTA, Słupsk; - Galeria DZIAŁAŃ, Warszawa; 2000 - BWA, Zielona Góra. Udział w wystawach zbiorowych: 1986 - "Wyobraźnia i forma", Galeria BIAŁA, Lublin; 1989 - "Biała Wiosna", Galeria BIAŁA, Lublin; 1990 - "Niespełniona Ofiara", Galeria PO, Zielona Góra; - "3 po 3", Galeria KONT, Lublin; 1991 - "Czas obecny - Historia opowiadana", Galeria BIBLIOTEKA, Legionowo 1992 - "Implozja", Walny Zjazd SASI, CSW, Warszawa; - "Biała Gwardia", Galeria BIAŁA, Lublin; -"Miejsca nie miejsca", CENTRUM RZEŹBY WSPÓŁCZESNEJ, CRP Orońsko; 1993 - "Poezja Konkretna", Galeria DZIAŁAŃ, Warszawa; - "Poezja Konkretna", Galeria BAG, Ustka; - "Poezja Konkretna", Galeria BWA, Wrocław; - "Poezja Konkretna", Galeria GR, Grójec; - "Poezja Konkretna", Galeria BWA, Zielona Góra; - Sympozjum "Sztuka na przełomie tysiącleci" INSTYTUT SZTUKI, PAN, Warszawa; 1994 - "Pod Kątem Prostym", Galeria Stowarzyszenia Artystów WIEŻA CIŚNIEŃ, Bydgoszcz; - II Międzynarodowe Spotkanie Artystów "Zamek Wyobraźni", MUZEUM ZACHODNIOKASZUBSKIE, Bytów;- IV Ogólnopolskie Sympozjum Sztuk Wizualnych "Sztuka i Doświadczenie", Ośrodek Plenerowy Poznańskiej PWSSP w Skokach k. Poznania; 1995 - "Performance Polski", Bałtycka Galeria Sztuki, Ustka; 1997 - "24 hours", FORTY SZTUKI, Kraków; - "Kolmo K'Ose", Ceski Tesin, Czechy; 1998 - VIII Europejski Projekt Rzeźbiarski "Werk Statt Schloss", Schloss Wolfsburg, Wolfsburg, Niemcy; 1999 - "Piwnice BWA w Arsenale", Arsenał, Wrocław; 2000 - "Castle of the imagination", Teatr Rondo, Słupsk; - "Castle of the imagination", Państwowa Galeria Sztuki, Sopot; - Galeria Bielska, BWA, Bielsko-Biała; - "Art Kontakt Festival", Centrum Kultury, Lublin; - "ART IN RESIDNCE - TRAVEL AGENCY", Soros Center for Contemporary Art, Bratysława, Słowacja; - "TRANSART COMMUNICATION Festival" - pub KLIKK, Nove Zamky, Słowacja; - "QUADRAT", Galeria Bielska, BWA, Bielsko-Biała; 2001 - "Polska Akcja", Bunkier Sztuki, Kraków; - "Apperance Festival", Muzeum Narodowe, Warszawa; - "Quadrat", Dum Vytvornecho Umeni, Ostrawa, Czechy; - "Quadrat", Kusycka Galerie, Czadca, Słowacja; - "Quadrat", Szolnoki Galeria, Szolnok, Węgry; - "Kolmo K'Ose", Ostrawa, Czechy; 2002 - Festiwal "INTERAKCJE", dawna Restauracja EUROPA, Piotrków Trybunalski; - "Kontrperformance 6", Galeria KONT, Lublin; - "Castle of the imagination", Bałtycka Galeria Sztuki, Ustka 2003 - w ramach cyklu Zda(e)rzenia Bydgoskie, Galeria BWA, Bydgoszcz.


Dariusz Fodczuk, performance, "Gra", "Castle of the imagination"
Bałtycka Galeria Sztuki, Ustka, 2000


"Gra"
Cykl performance'ów zatytułowanych "Gra", to rodzaj metody badania przebiegów granic, jakie my sami, indywidualnie, wyznaczamy. Przebieg gry jest za każdym razem inny i mimo ustalonych reguł, niemożliwy w pełni do przewidzenia. Zresztą, przewidywanie przebiegu gry nie interesuje mnie w ogóle, podobnie jak nie interesuje mnie prowokowanie, ani straszenie kogokolwiek. Wszystko, co dzieje się w "Grze", opiera się na przyzwoleniu i zgodzie graczy, i to właśnie jest najważniejszą zasadą "Gry". Wierzę, że dzięki temu, możliwość wglądu w nas samych, jaką daje nam "Gra", jest akuratnie wyjątkowa, choć nie obowiązkowa.
Zazwyczaj w trakcie rozgrywki udaje się nam odnaleźć kilka lub więcej (nawet czasem dość szerokich) przejść w badanych granicach, to jednak sama "Gra" niczemu szczególnemu nie służy i do niczego nie zmierza, tak naprawdę - jak to gra - jest tylko formą wspólnego spędzania czasu.

Dariusz Fodczuk, październik 2000

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paweł Kwaśniewski performance "Jestem jednorazowy - Wspomnienie o Jose" 19.15 - Galeria KONT

Adres: 02-912 Warszawa, ul. Godebskiego 25
e-mail: kwasniewski@totamto.pl tel. kom. +48 602 624 013 http://www.totamto.pl
Urodził się 12.07.1963 w Warszawie. Artysta, producent telewizyjny, dziennikarz.


Paweł Kwaśniewski, performance
"Valparaiso full of sick angels", Festiwal "PRO PERFO"
Valparaiso, Chile, kwiecień 2002


1982 -1988 - studia na akademii Teologii Katolickiej w Warszawie na wydziale filozofii. Od 1984 - artysta progresywny. Do dnia dzisiejszego przygotował ponad 250 wystaw, performance, eksperymentalnych filmów video, pokazów w galeriach, muzeach sztuki nowoczesnej, centrach sztuki współczesnej w ponad 30 krajach Europy, Azji, Ameryki, Ameryki Południowej. Australii. Od 1988 - profesor wizytujący w akademiach sztuki w Polsce, Finlandii, Irlandii, Islandii, Holandii. 1993 -1997 - pełnoetatowa posada dziennikarza w sekcji reportaży w Gazecie Wyborczej - najbardziej wpływowym dzienniku w Polsce. 1995 - 1997 - gospodarz nocnego radiowego programu "Z ostatniej chwili" (Radio Dla Ciebie). Także felietonista w takich magazynach jak "Cosmopolitan", "SHE", "Dziecko". 1997 - została założona niezależna spółka produkcji telewizyjnej i radiowej - TOtamTO Art&Media - jest ona w100% własnością Pawła Kwaśniewskiego. TtT produkuje programy radiowe i telewizyjne dla Telewizji Polsat, Naszej TV, WOT, PR III, TV4 i jest również producentem filmów dokumentalnych dla zagranicznych spółek telewizyjnych (USA, Izrael). Od 1999 Paweł Kwaśniewski jest felietonistą miesięcznika CKM. Od 2000 jest gospodarzem nocnego radiowego programu w Programie III Polskiego Radia (Trójka). Od 2001- współpraca z Prokom Internal S.A. i Net Technology S.A.; TOtamTO Art&Media pracuje nad projektem Przenośnej Telewizji - specjalnym przenośnym systemem transmisji telewizyjnych via IP Protocol dla WOT. Od 2002 - udziały (51%) w OFF Music TOtamTO Records (indie label) i 51% w Farbiarni TOtamTO (Centrum Sztuki Współczesnej i art-restauracja).


Paweł Kwaśniewski, performance, "5 strange questions"
Festiwal "PRO PERFO, Valparaiso, Chile, kwiecień 2002
foto: Lorena Mendez Barillo


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Artur Grabowski
performance "Menu polskie" 19.40 - Galeria KONT

ARTUR GRABOWSKI jest jednym z najistotniejszych artystów sztuki performance młodego pokolenia. Jego performances sugestywne, prowokujące, pełne głębi, humoru i sensu krytycznego, nawiązujące do tematów ważkich dla jego pokolenia przedstawiające ujmująco tragikomiczną rzeczywistość. Jego przestrzeń do działań jest nieograniczona, może to być zarówno galeria jak i poligon wojskowy, billbord, miejsca historyczne i kulturowe czy zwykła przestrzeń miejska. W przeciągu sześciu lat zrealizował ponad 60 performances, występując na najważniejszych festiwalach sztuki performance w Polsce i na Świecie między inny mi: dwukrotnie na "Zamku wyobraźni" - BWA Zielona Góra, BWA Ustka, "Breaking News" - Centrum Sztuki Współczesnej "Zamek Ujazdowski", "Interakcje" - Piotrków Trybunalski, "Kontperformance" - Lublin, ponadto w: Finlandii, Szwecji, Niemczech, Węgrzech, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Meksyku.


PERFORMANCE "MENU POLSKIE"
Czas trwania: 20 minut
Realizacja: Festiwal Sztuki Performance "Zimno" Galeria "Modelarnia", Stocznia Gdańska
Festiwal Sztuki Akcji "Interakcje" Galeria "Europa", Piotrków Trybunalski 2003


"Z naszymi schabowymi do Europy" ten trywialny cytat wyrwany ze "smacznego" programu telewizyjnego "Gotowanie na ekranie" był inspiracją do powstania performance "Menu polskie". Z duża dozą humoru, przeplatanego bądź co bądź z powszechnie tragiczną polską rzeczywistością, poddajemy się obserwacji pewnego rodzaju "gry w rozszyfrowywanie" ukrytych znaczeń, symboli - emblematów polskości - ich kontrastowego zestawienia z najwyższymi wartościami czy "życiową ułomnością" ZGOTOWANĄ, nie koniecznie przez LOS.
Bohaterem performance jest nikomu nie potrzebny kloszard, niosący z dumą przez życie zapomniane "Bóg, Honor, Ojczyzna": Krzyż, dyplom, flaga narodowa - znajdują swe najwłaściwsze miejsce: krzyż i dyplom boleśnie przytwierdzone do klatki piersiowej, zakute w łańcuch i kłódkę, flaga - tam gdzie nikt jej nie znajdzie, nie ukradnie, czy wreszcie gdzie "chronić" będzie od zimna... w rozporku (ostatecznie przyjmie rolę obrusu)., bochenki chleba - w buty. Tak wartościowy człowiek, znalazł się mimowolnie w sytuacji bez wyjścia, "egzystujący" w polskich realiach, przymierza się do "przepisu na lepsze jutro".
Uzbrojony w złotą siekierę - jego jedyne, prymitywne, na każdą okazję narzędzie - rozpoczyna gotowanie kolejnego posiłku, być może ostatniego. Posiłku z niczego, nie posiada tak zachwalanych w telewizorze przez szefa kuchni "świńskich ogonów" jedynie pozostaje mu zastąpienie ich częścią własnego ciała, pod cios idzie lewa ręka. Kolejne polecenia przepisu mówią o zaprawieniu tłuszczem, "wypracowanym w pocie czoła", po czym potrawę należy upiec nad wolnym ogniem, brak surowca zmusza go do podcięcia (sobie) nóg od krzesła i wykorzystaniu do rozpalenia ogniska na twarzy. Znaleziony w koszu na śmieci kubek z McDonalda sprawnym ruchem zamienia się w gustowny kieliszek do szampana, z najtańszego "patykiem pisany" dokona "cudu" - zamieniając wino w upragnioną wodę. Czas na główne danie, kilku kilogramowa, bez tłuszczowa szynka w puszce, taka jaką górnicy na Barbórkę dostają od "troskliwego państwa", okazuję się, po ceremonialnym otwarciu, pustą...
Tak oszukany, w akcie desperacji, decyduje się na ostateczny krok, ucieczki, ratunku... z codziennych gazet splata linę, po której nie będzie w stanie uciec przez okno, popełnienie samobójstwa również ma wyraz beznadziejności sytuacji w jakiej istnieje wielu "wartościowych ludzi".




Artur Grabowski, performance, "October Fest", wieś Zagaje (okolice Kielc)
kwiecień 2003 (część pracy dyplomowej)
foto: Laura Castro Sanchez (Hiszpania)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dariusz Kociński elektroniczny performance dźwiękowy "bez tytułu" 20.30 - ACK, sala "Czarna"

http://www.kocinski.osp.art.pl




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Festiwal Sztuki Performance KONTPERFORMANCE_7
30 maja 2003 (piątek)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jarosław Koziara performance "RCHWD-EU" 17.00 - Plac Litewski

Urodził się w 1967 roku i od tego czasu zaczął się starać. W 1996 roku przetoczył "CO?" przez miasto Lublin. Po 45 minutach toczenia "CO?" uległo destrukcji. W 1997 roku zorganizował "Strzelanie do ludzi" (pań i panów z czasopisma Pip-show) gwarantując po celnym strzale atrakcyjne wycieki. Była to oczywiście zabawa dla dorosłych.


Jarosław Koziara, "CO?", Kontperformance 2, Lublin, 1996


Jarosław Koziara, "Strzelanie do ludzi", Kontperformance 3, Lublin, 1997


Jarosław Koziara, "Rana", Kontperformance 5, Lublin, 1999

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Grupa "Sędzia Główny" (Ola Kubiak i Karolina Wiktor)
performance "Rozdział X" 18.00 - Galeria KONT

"Sędzia Główny" (Ola Kubiak i Karolina Wiktor)
Performance pt. "Rozdział X"
.
.
.
.
.
I tyle.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Max Hexer (Jerzy Truszkowski), Barbara Konopka, Alice Hexer (Alicja Truszkowska) i "White Beet"
koncert-performance multimedialny "Infekcje Memetyczne" 20.00 - ACK, sala kinowa

MAX HEXER [JERZY TRUSZKOWSKI] Ur. / Born 1961, Warszawa. e-mail: icawaw@yahoo.com
mail: P.O.Box 210, Łomianki, PL 05-092


Max Hexer (Jerzy Truszkowski), "Civitas Dei Unus Dolor"
malarstwo, 3 m x 5 m, 2000/2001


PODSTAWOWA BIBLIOGRAFIA / THE BASIC BIBLIOGRAPHY:
Elisabeth Jappe, "Performance. Ritual. Prozess. Handbuch der Aktionskunst in Europa", Prestel-Verlag, Muenchen - New York 1993, ss./pp. 209-210; "Body and the East", Moderna Galerija / Museum of Modern Art, Ljubljana 1998, s./p. 134; "Słownik malarzy polskich" Tom 2., Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2001, ss./pp. 367-368.

PRACE W ZBIORACH PUBLICZNYCH W POLSCE / WORKS IN PUBLIC COLLECTIONS IN POLAND:
ING Nationale Nederlanden, Warszawa; Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz; Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; Muzeum Narodowe, Wrocław; Muzeum Sztuki, Łódź; Galeria Arsenał, Białystok; Galeria BWA, Lublin; Galeria, BWA, Zielona Góra; Galeria Bielska, Bielsko-Biała; Galeria Prowincjonalna, Słubice; Fundation WRO Media Art Festival, Wrocław; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa.

PRACE W ZBIORACH PUBLICZNYCH W ROSJI / WORKS IN PUBLIC COLLECTIONS IN RUSSIA:
Samarskiy Khudozhestvenniy Muzey / Samara Art Museum, Samara; Gosudarstvenniy Muzey Zapovednik Tzaritzino, Moskva / Tzaritzino Museum, Moscow; Gosudarstvenniy Centr Sovremennogo Isskustva, Moskva / National Center of Contemporary Art, Moscow;

WYBRANE NAJNOWSZE WYSTAWY ZBIOROWE / SELECTED RECENT GROUP EXHIBITIONS:
2000 - "L'ART DANS LE MOND 2000" - Pont Alexandre, Paris [malarstwo / paintings]; 2001 - „BODY AND THE EAST" - Exit Art / The First World, New York. [fotografia / photographs]; - "TRASSA" - Samara Art Museum, Samara (Rosja / Russia). [fotografia, photographs]; 2001-2002 - "IRRELIGIA" - Atelier 340 Muzeum, Bruessels [fotografia, malarstwo / photographs, paintings]; - "4 x KUNST AUS POLEN" - Museum Junge Kunst, Frankfurt am Oder [malarstwo / paintings]; 2002 - "OVERSIZE" - Galeria Program, Warszawa [malarstwo / painting]; 2002-2003 - "WOKÓŁ DEKADY. FOTOGRAFIA POLSKA LAT 90. / AROUND DECADE. POLISH PHOTOGRAPHY OF 90S", Muzeum Sztuki, Łódź; Muzeum Narodowe, Wrocław; Galeria Pusta, Katowice; Galeria Bielska, Bielsko-Biała. [fotografia / photographs]; - "CO WIDZI TRUPA WYSZKLONA ŹRENICA / WHAT DOES IT SEE, THE DEAD MAN'S GLASSY EYE", Galeria Zachęta, Warszawa; Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz [malarstwo / painting].

NAJNOWSZE PERFORMANCES / RECENT PERFORMANCES:
2001 - "ONE PROLETARIAT"- Museum Junge Kunst, Frankfurt am Oder; - "DEVIL SANTA CLAUS ONE PROLETARIAT" - Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; 2002 - "ZABIJANIE PARTUMA" - Galeria Kronika, Bytom;
- "DEVIL SANTA CLAUS ONE PROLETARIAT" - Gosudarstvenniy Centr Sovremennogo Isskustva, Moskva / National Center of Contemporary Art, Moscow; 2003 - "HEXER ONE PROLETARIAT" - Galeria BWA, Bydgoszcz (razem z / together with: BARBARA KONOPKA & WHITE BEET).

PERFORMANCES razem z / together with LOPEZ MAUSERE vel WOJCIECH STAMM:
2001 - "BOXEN UND SEMANTIK", Club Der Polnischer Versager, Berlin; 2002 - "MATKO BOSKA ZE SWARZEWA ZASADŹ W BERLINIE SLOWIAŃSKIE DRZEWA" - Club Der Polnischer Versager, Berlin; - "OHNE TITEL" - Club Ausland, Berlin.

NAJNOWSZE WYSTAWY INDYWIDUALNE / RECENT ONE-MAN EXHIBITIONS:
2000 - "SZOK DLA SYSTEMU / SHOCK TO THE SYSTEM" - Galeria Arsenał, Poznań; - "CIAŁO I TEKST / BODY AND TEXT" - Galeria BWA, Zielona Góra; - "PROLETARYAT" - Alternatywny Klub - Galeria Kisielice, Poznań;
- "PROGRESS AND PROSPERITY" - Centrum Biznesu / Business Centre, Poznań; - "WINIARSKI / TRUSZKOWSKI" - Galeria Karowa, Warszawa (razem z / together with: RYSZARD WINIARSKI); 2001 - "HISTERIA FILOZOFII 2" - Instytut Filozofii, Zielona Góra; - "UNUS DOLOR" - Galeria Wozownia, Toruń; - "PENTAGON MACROECONOMICS" - Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra; 2002 - "DIA / SYM" - Galeria Grodzka, Lublin; - "POLITICHESKAYA INTOKSIKATZIYA / POLITICAL INTOXICATION" - Gosudarstvenniy Centr Sovremennogo Isskustva, Moskva / National Center of Contemporary Art., Moscow; 2003 - "CIVITAS DEI, UNUS DOLOR", Galeria Kronika, Bytom.

KSIĄŻKI AUTORSTWA JERZEGO TRUSZKOWSKIEGO / BOOKS BY JERZY TRUSZKOWSKI:
- Re-, Galeria Arsenał, Białystok & Samara Art. Museum, Samara 1998; - Histeria filozofii [Hysteria of Philosophy], Galeria Arsenał, Poznań & Galeria Wozownia, Toruń, 2000; - Sztuka krytyczna w Polsce [Critical Art In Poland]: część 1 [part 1]. Kwiek. Kulik. KwieKulik. 1967-1998. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 1999; część 2. [part 2.] Poezja Instytucji Pozainstytycjonalnych, Instytut Sztuki Krytycznej SASI, Łomianki 1999; część 3. [part 3.] Andrzej Partum 1938-2002, Galeria Zachęta, Warszawa 2002.


Max Hexer (Jerzy Truszkowski), "¥€$", koncert-performance

OD NIHILISTYCZNEGO ALIANSU ORGIASTYCZNEGO DO INFEKCJI MEMETYCZNYCH

W 1976 roku rozpocząłem fotografowanie martwych natur i sytuacji na diapozytywach kolorowych ORWO przy pomocy aparatu ZENIT oraz wykonałem swoją pierwszą akcję artystyczną: wybiłem dłonią okno dyżurki w II Liceum Ogólnokształcącym w Wałbrzychu, co spowodowało trwałe uszkodzenie ścięgien.

W marcu 1978 roku na strychu tego samego liceum zrealizowałem swój pierwszy wieloetapowy performance pt. AGADIR (razem z JACKIEM RYDECKIM). Miesiąc później zwinęła nas milicja, gdy graliśmy z Rydeckim i KRZYSZTOFEM BOŻKIEM na gitarach i bębnach w opuszczonym kościele w Jedlinie Zdroju.

W 1980 r. wykonywałem napisy na murach - w tym napis ANARCHIA na murze ambasady Kuby w Warszawie.

Latem 1982 roku w Warszawie poznałem BARBARĘ KONOPKĘ, spotkaliśmy się parę dni później na festiwalu rockowym w Jarocinie, a także na zlocie hippisowsko-punkowym w Częstochowie, gdzie byłem z JANUSZEM RASIŃSKIM, z którym studiowałem w Lublinie.

W grudniu 1982 w Lublinie urodziła się moja córka ALICJA TRUSZKOWSKA.

Rok 1982 Rydecki spędził w obozie dla internowanych w stanie wojennym opozycjonistów, przez co zawalił studia na KUL-u; rok w kryminale za drukowanie ulotek siedział wówczas ZBIGNIEW LIBERA, którego
jeszcze nie znałem.

W marcu 1983 roku miał miejsce koncert grupy NIHILISTYCZNY ALIANS ORGIASTYCZNY w Galerii BWA w Lublinie. Grupę NAO tworzyli moi koledzy ze studiów Janusz Rasiński (trąbka i głos), IRENEUSZ PUCHACZ (gitara), MARIUSZ MALISZEWSKI, MAREK GWIZDA i ja.

Podczas naszego koncertu w 1983 roku w Klubie Kazik w Lublinie fotografowali nas funkcjonariusze Służby Bezpieczeństwa.

We wrześniu 1983 roku Rasiński, Gwizda, Konopka i ja uczestniczyliśmy w prywatnym spotkaniu artystów w Teofilowie. Wówczas zacząłem współpracować z artystami spotykającymi się na łódzkim Strychu,
grupy ŁÓDŹ KALISKA, ZBYSZKO TRZECIAKOWSKIM, JACKIEM KRYSZKOWSKIM - co jakiś czas składaliśmy kolejny numer wydawanego poza cenzurą artystycznego pisma "TANGO". W sprawie spotkania w Teofilowie byłem przesłuchiwany przez funkcjonariusza Służby Bezpieczeństwa w Lublinie - uderzał mnie skutego pałką po głowie, gdy zdenerwowałem go jakąś odzywką.

We wrześniu 1985 roku na drugim spotkaniu artystów w Teofilowie poznałem Zbyszka Liberę. Któregoś wieczoru grałem tam na pianinie i śpiewałem. Zbyszek zaczął walić w struny metalową wajchą, ja zacząłem
wyć. Potem Zbyszek grał, a ja śpiewałem - nagranie w postaci zwiniętej szerokiej taśmy magnetofonowej Zbyszek dołączył do kolejnego numeru "Tanga".


"¥€$", koncert-performance

W październiku 1985 roku podczas mojego performance w Galerii Stodoła w Warszawie "Histeria Filozofii Czyli Jak Masturbuje Się Młotem" Libera grał na gitarze basowej, przed performance również grał, a śpiewała Konopka i IRENA JAGIEŁKA grała na trąbce. Tak narodziła się grupa STERNENHOCH. Nazwa pochodziła od książki "Cierpienia Księcia Sternenhocha" autorstwa Ladislava Klimy, którą odkrył Rasiński. Nasz wokalistką była ANNA "MIROSAVA" NOWAK (np. jesienią 1986 roku w lubelskim Klubie Arcus).

Nasze koncerty kończyły się czasem skandalami.

W styczniu 1986 roku w Kłodzkim Ośrodku Kultury Libera i ja tańczyliśmy na stołach, organizatorzy wyłączyli prąd i wyprosili nas.

W kwietniu 1986 w Klubie pod Jaszczurami w Krakowie Rydecki grał młotkiem na strunach fortepianu - zerwał trzy struny. BARBARA WYSOCKA śpiewała piosenkę "SB szuka, SB czuwa".

W maju 1986 roku toczyliśmy metalowe beczki po oleju napędowym z miasteczka akademickiego UMCS do KUL-u. Graliśmy na dziedzińcu KUL-u, na basie - Libera, na beczkach - Rasiński, na gitarze - Wysocka, na skrzypcach - Konopka, ja śpiewałem, obserwowała nas BEATA STACHURSKA i QBA, który miesiąc wcześniej z nami zagrał na perkusji w lubelskim Klubie Grześ. Okazało się, że z beczek wyciekła resztka oleju i pozostawiła ślady, które później musiał szorować szczotką organizator koncertu WOJCIECH MALESSA.

Na początku lat 90. Irek Puchacz grał na gitarze w grupie NATURA, która wygrała festiwal w Jarocinie w 1994 roku. Na trąbce w Naturze grał PETER "PREMA" KALA, który był również wokalistą na ostatniej płycie grupy (okładkę projektował Rasiński). Później do grupy dołączył "SEBA" NAPIERAŁA. Z perkusistą "VARAHĽ" tworzyli później grupę FUTURA, grali jass, wystąpili m.in. w bydgoskim Klubie Mózg.

W 2002 roku zaczęliśmy nagrywać razem, potem z perkusistą JURKIEM (i bez niego) oraz "Sebą" na elektronicznej perkusji występowaliśmy jako grupa HEXER w warszawskim kultowym klubie Aurora. Nasze
kompozycje znalazły się na płycie "Hexer CIVITAS DEI UNUS DOLOR" wydanej przez Galerię Kronika w Bytomiu (muzycznie płyta mieści się w stylistyce "electro body"). W nagraniach uczestniczył już nowy perkusista "ALDO" KIZEWETER, z którym obecnie pochodzący z Bydgoszczy, ale mieszkający w Lublinie basista "PREMA" i gitarzysta "SEBA" tworzą grupę WHITE BEET (BURAK CUKROWY).

ALICE HEXER tworzyła scenografię i występowała podczas festiwali muzyki psychedelic trans & techno w Grecji.

BARBARA KONOPKA znana jest z realizacji video, instalacji i fotogramów cyfrowych. Lecz zanim została artystką wizualną, była przede wszystkim profesjonalnym muzykiem. Gra na altówce i jest autorką projekcji komputerowych opartych na koncepcji INFEKCJI MEMETYCZNYCH.

Obecnie historyczne obrazy grupy STERNENHOCH znajdują się m.in. w Muzeum Okręgowym w mieście Bydgoszczy, gdzie w Galerii BWA wystąpiliśmy w lutym 2003 roku jako grupa HEXER. Grupa Sternenhoch występowała w 1986 roku 3 razy w Lublinie, teraz po raz pierwszy przedstawiamy w Lublinie nasz nowy projekt będący nawiązaniem do intermedialnych poszukiwań sprzed lat.

Max Hexer [Jerzy Truszkowski]



Barbara Konopka, "Infekcje memetyczne/Memetic infections"
animacja (kadr), 2002/2003


Barbara Konopka barbara.konopka@wp.pl konopka@mailcity.com

2000-02 - Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L.Schillera w Łodzi - specjalizacja - Komunikacja Wizualna - Realizacja Telewizyjna; 1994-98 - Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L.Schillera w Łodzi - wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej - Realizacja TV; 1991-93 - Wyższe Studium Psychotroniki - Łódź; 1989 - dyplom - muzyk instrumentalista - Państwowa Szkoła Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie. B. Konopka zajmuje się sztuką (multi)mediów. Podejmuje problematykę transformacji, jakim podlegają ciało i tożsamość w obliczu rewolucji informacyjnej związanej z gwałtownym rozwojem technologii komputerowo-telekomunikacyjnych.

Ważniejsze wystąpienia, projekcje, wystawy (more important presentations) 1998-2003
2003 - Polish women artists'films in the 1970s and 1980s - The Kitchen, New York City; - III Biennale Fotografii, Galeria Arsenał Poznań; 2002 - Extropia. Kreatywność maszyny - wystawa indywidualna, wykład - Galeria Entropia, Wrocław; - Sąsiadka - wystawa fotografii i nowych mediów - Galeria WUK Projektraum, Wiedeń;
- Warschauer Film Tage - projekcja - Kino Schikaneder, Wiedeń; - Transmediale - International Festival of Multimedia Art - Podevil, Berlin;
2001 - IX Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów WRO 01 - Teatr Współczesny, Wrocław; - Communication Front 01 "Cyber & my sp@ce" - exhibition, workshop - Mexican House, Plovdiv, Bulgaria; - Cyberfeminizm. Związki postbiologiczne - wykład, projekcja - BWA Zielona Góra; 2000 - Fotogramy cyfrowe - wystawa indywidualna - Galeria FF, Łódź; - Projekcja retrospektywna - Galeria Arsenał - Poznań;
- Interferencje (projekcja indywidualna), Muzeum Sztuki, Łódź; - Sekwencje retrospektywne. Interpolacje (projekcja indywidualna), Centrum Sztuki W Zamek Ujazdowski, Warszawa; - [D]Vision - International Festival of Multimedia Art - Schikaneder Kino, Vienna; - II Biennale Fotografii - Galeria Arsenał - Poznań; - Lab 7. Translokacja - Międzynarodowa wystawa sztuki mediów - (instalacja interaktywna), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; - OIKOS - wystawa (instalacja interaktywna) Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz; - Viper - International Festival for Film Video and New Media - Casino, Luzern; - Transmediale - International Festival of Multimedia Art - Podevil, Berlin; - Translocation (new) media/art - Generali Foundation, Vienna;
1998 - Encoded Identities - Otso Gallery, Espoo/Helsinki; - Avant-garde Films and Videos from Central Europe - The Lux Centre - London; - Pour une Ecologie des Media - 3-emes Rencontres Internationales Art Cinema-Video-Ordinateur, Cinema des Cineastes - Paris.


Barbara Konopka, "Alice & AIBO", animacja (kadr), 2002/2003

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Michał Bujnicki performance "Najsłodsze pytanie" 22.00 - parking przed ACK

Ur. 1975 roku w Gubinie. Absolwent wychowania plastycznego WSP w Zielonej Górze. Performance zajmuje się od 1998 roku. Obecnie nauczyciel plastyki w Gimnazjum Nr 2 w Gubinie.

Najsłodsze pytanie
poruszasz się
jesteś gotowa
w Nocy Słowiki to ten Głos
odeśpisz


Prawe Życie Pełne cichej Chwały
wszystko w Dłoniach
wszystko w Oczach i Sercu
Powietrze


Unosisz się we Śnie
bez błędu
cicho i grzecznie
oddalasz się zupełnie
Poza Możliwość Wyrażenia

Michał Bujnicki







Michał Bujnicki, performance, "Błyszczę w twoich oczach",
BWA, Zielona Góra, czerwiec 2001


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------